Was ist Natriumnitrat und warum wir es NICHT verwenden

Hva er natriumnitrat og hvorfor bruker vi det IKKE

Benjamin Jacobs

Hei Jerky Nation!

Vårt Beef Jerky lager vi av det beste østerrikske storfekjøttet og nekter strengt å bruke noen kjemikalier. Men hvilken kjemi snakker vi egentlig om her? I to korte blogginnlegg tar vi opp temaet og forklarer dere hva vi IKKE vil ha i vårt Jerky.

Den første skurken i matindustrien som vi kort skal snakke om i dag, kalles natriumnitrat.

Nitrat i seg selv er ikke farlig. I kjøttindustrien brukes natriumnitrat vanligvis som et tilsetningsstoff. Hvorfor? Kort sagt: Kjøttet beholder sin røde farge. Det kan til og med få gammelt kjøtt til å se bra ut.

Hvorfor bruker vi det ikke? Natriumnitrat omdannes i matvarer og i menneskekroppen til nitritter. Nitritter har vist seg å utvide blodårene og senke blodtrykket. Høyere doser nitritter kan føre til forgiftning. Men det stopper ikke der, det blir verre

Nitritt kan i kroppen omdannes til nitrosaminer når det tas opp samtidig med kjøtt- eller melkeprotein. Nitrosaminer er bevist sterkt kreftfremkallende.

Konklusjon: Kjøttet vårt er kanskje ikke knallrødt, men det er ingenting i Simple Jerky som er bevist kreftfremkallende. Derfor takker vi høflig nei til natriumnitrat!

Nesten alle Jerky-produsenter, også "små" produsenter, bruker natriumnitrat som "konserveringsmiddel". I min lille undersøkelse på nettet fant jeg bare ett Jerky i det tyskspråklige området som ikke inneholder natriumnitrat. Forbrukeren blir ofte lokket med fraser som "helsebevisst ernæring", "sunn tørket kjøttsnack" og "Paleo-diett".

Hvor sunt er dette Jerky når kreftfremkallende stoffer tilsettes som ikke trenger å være der? Vår produksjon er mer krevende fordi vi unngår visse tilsetningsstoffer. Til gjengjeld kan vi med god samvittighet kalle vårt Jerky en naturlig snack og villeder ingen.

 

Zurück zum Blog
Hinterlasse einen Kommentar