Hva er natriumnitrat og hvorfor bruker vi det IKKE
Benjamin JacobsDel
Hei Jerky Nation!
Vårt Beef Jerky lager vi av det beste østerrikske storfekjøttet og nekter strengt å bruke noen kjemikalier. Men hvilken kjemi snakker vi egentlig om her? I to korte blogginnlegg tar vi opp temaet og forklarer dere hva vi IKKE vil ha i vårt Jerky.
Den første skurken i matindustrien som vi kort skal snakke om i dag, kalles natriumnitrat.
Nitrat i seg selv er ikke farlig. I kjøttindustrien brukes natriumnitrat vanligvis som et tilsetningsstoff. Hvorfor? Kort sagt: Kjøttet beholder sin røde farge. Det kan til og med få gammelt kjøtt til å se bra ut.
Hvorfor bruker vi det ikke? Natriumnitrat omdannes i matvarer og i menneskekroppen til nitritter. Nitritter har vist seg å utvide blodårene og senke blodtrykket. Høyere doser nitritter kan føre til forgiftning. Men det stopper ikke der, det blir verre
Nitritt kan i kroppen omdannes til nitrosaminer når det tas opp samtidig med kjøtt- eller melkeprotein. Nitrosaminer er bevist sterkt kreftfremkallende.
Konklusjon: Kjøttet vårt er kanskje ikke knallrødt, men det er ingenting i Simple Jerky som er bevist kreftfremkallende. Derfor takker vi høflig nei til natriumnitrat!
Nesten alle Jerky-produsenter, også "små" produsenter, bruker natriumnitrat som "konserveringsmiddel". I min lille undersøkelse på nettet fant jeg bare ett Jerky i det tyskspråklige området som ikke inneholder natriumnitrat. Forbrukeren blir ofte lokket med fraser som "helsebevisst ernæring", "sunn tørket kjøttsnack" og "Paleo-diett".
Hvor sunt er dette Jerky når kreftfremkallende stoffer tilsettes som ikke trenger å være der? Vår produksjon er mer krevende fordi vi unngår visse tilsetningsstoffer. Til gjengjeld kan vi med god samvittighet kalle vårt Jerky en naturlig snack og villeder ingen.
