Hvorfor fosfater i matvarer og hvorfor vi IKKE bruker dem
Benjamin JacobsDel
Hei Jerky Nation!
Her er altså del 2 av vår lille serie "Kjemi har ingenting å gjøre i Jerky". ;)
I dag handler det om fosfater. Fosfater forekommer naturlig, men her snakker vi om de kunstige fosfatene. Disse brukes i gjødsel, i vaskemidler og.....i matvarer. I matindustrien brukes fosfater blant annet som smaksforsterkere (eller deklareres slik?). De trengs for å bryte kalsium-magnesium broer i muskelfilet (i aktin- og myosinfilamentene). Dermed øker de kjøttets evne til å binde vann. Fosfater øker også pH-verdien til kjøttproteinet, og som følge kan dette proteinet ta opp mer vann.
Hva betyr alt dette kort sagt? Fosfater i kjøtt = høyere vannbinding. Høyere vanninnhold = mer vekt.
Offisielt spiller fosfater altså rollen som smaksforsterker. I den industrielle virkeligheten handler det imidlertid om vekt. Høyere vanninnhold betyr mer vekt. I kjøttproduksjon fungerer fosfater nærmest som "strekker" eller "fyllstoff". Dere kjøper altså et kjøttprodukt med en bestemt vektangivelse. For at produsenten skal spare, bruker han fosfater for å oppnå samme salgsvekt. Smart, ikke sant? Så "smart" vil vi ikke være og bruker IKKE fosfater.
Fosfater forårsaker mye skade på kroppen, og fosfatinntaket har uansett doblet seg de siste 3 tiårene. Fosfater hindrer opptaket av kalsium, løser kalsium ut av bein og øker dermed påvist risiko for osteoporose. I tillegg endrer fosfat innsiden av blodårene, noe som øker risikoen for hjerteinfarkt og slag betydelig. For nyresyke mennesker kan høyt fosfatnivå til og med være livstruende.
Kunstige fosfater, som brukes i matindustrien, er i motsetning til naturlige fosfater løselige og blir dermed fullstendig tatt opp av kroppen. Kroppen vår blir i dag nærmest oversvømt med fosfater, selv om det er kjent hvor skadelig høye fosfatnivåer er.
Konklusjon: vi bruker IKKE fosfat. 50 gram Simple Jerky ER 50 gram Simple Jerky uten at vi kunstig øker vanninnholdet og dermed vekten på produktet vårt. Basta!
